Lecture overview -- Keyboard shortcut: 'u'  Previous page: Objektskabelse og nedlæggelse [Section] -- Keyboard shortcut: 'p'  Next page: Generelt om nedlæggelse af objekter -- Keyboard shortcut: 'n'  Lecture notes - all slides and notes together  slide -- Keyboard shortcut: 't'  Help page about these notes  Alphabetic index  Course home  Play sound for this page -- Keyboard shortcut: 'y'  Page 9 : 27
Forelæsningsnoter i Objekt-orienteret Programmering
Objekt-orienteret programmering i Java, del 1
Generelt om skabelse af objekter

Et objekt kan skabes på to forskellige måder: Enten ved at skabe objektet med klassen som forskrift, eller ved at skabe objektet med et andet og eksisterende objekt som forskrift.

Et objekt kan skabes på to forskellige måder:
    Ved instantiering af en klasse Ved kopiering af et eksisterende objekt

  • Instantiering:

    • Statisk, hvilket indebærer at et objekt skabes og nedlægges sammen med det omkringliggende objekt's skabelse og nedlæggelse

    • Dynamisk, hvilket betyder at objektet skabes ved udførelse af en kommando

  • Kopiering:

    • Kaldes ofte for kloning

Kloning er et biologisk inspireret ord, som betyder at frembringe individer med samme arveanlæg som det oprindelige. I Java er kloning, via metoden 'clone', et relativ omstændeligt forehavende, som vi ikke vil gå mere i detaljer med i denne lektion.