Lecture overview -- Keyboard shortcut: 'u'  Previous page: Klasser i forhold til objekter -- Keyboard shortcut: 'p'  Next page: Interaktion mellem objekter [Section] -- Keyboard shortcut: 'n'  Lecture notes - all slides and notes together  slide -- Keyboard shortcut: 't'  Help page about these notes  Alphabetic index  Course home  Play sound for this page -- Keyboard shortcut: 'y'  Page 16 : 31
Forelæsningsnoter i Objekt-orienteret Programmering
Introduktion til objekt-orienteret programmering
Instantiering af klasser

Vi vil nu se nærmere på, hvordan vi kan lave objekter ud fra klassen. Vi opfatter i den forbindelse klassen som en forskrift ud fra hvilken vi kan konstruere et objekt

Klasse instantiering er mekanismen hvormed objekter oprettes ud fra klassen

Enhver form for instantiering involverer allokering af lager til objektet

Statisk instantiering

Dynamisk instantiering

Foreskrives i programmets erklæringsdel

Foreskrives i programmets handlingsdel

En statisk instans skabes implicit sammen med det omkringliggende objekt

En dynamisk instans skabes eksplicit gennem en særlig kommando

Det er her værd at bemærke at de data vi arbejdede med i Pascal på basisuddannelsen alle har været statisk instantierede. Simple data såvel som datastrukturer (arrays, records og til en vis grad filer) blev oprettet og allokeret i variabelerklæringer. Dynamisk instantierede data findes også i Pascal. Sådanne data er tæt forbundne til pointer begrebet.

Objekt initialisering er mekanismen hvormed objektet tilskrives en fornuftig og meningsfuld starttilstand

Objekt initialisering er det naturlige næste skridt efter instantiering. Det er en stor synd ikke at tilskrive et nyt objekt en fornuftig starttilstand. Vi kan sige, at et nyfødt objekter fortjener en god start på tilværelsen.