Lecture overview -- Keyboard shortcut: 'u'  Previous page: Objekter og referencer -- Keyboard shortcut: 'p'  Next page: Konstruktor i klassen <kbd>Konto</kbd> -- Keyboard shortcut: 'n'  Lecture notes - all slides and notes together  slide -- Keyboard shortcut: 't'  Help page about these notes  Alphabetic index  Course home  Play sound for this page -- Keyboard shortcut: 'y'  Page 15 : 27
Forelæsningsnoter i Objekt-orienteret Programmering
Objekt-orienteret programmering i Java, del 1
Konstruktorer i Java

Initialisering af et nyskabt Java objekt sker gennem en såkaldt konstruktor

En konstruktor er en procedure som har til opgave at initialisere instansvariablene af et nyskabt objekt

  • Karakteristik af konstruktorer i Java:

    • En konstruktor skal have samme navn som klassen

    • En konstruktor angives uden returtype

      • Dette er den eneste syntaktiske forskel mellem en metode og en konstruktor

    • Konstruktorer kan overloades

      • Overloadede konstruktorer tillader os parametermæssigt at variere initialiseringen af et nyskabt objekt

    • Det er tilladt en klasse ikke at have konstruktorer

      • I dette tilfælde laver Java en tom default konstruktor uden parametre

      • Det nyskabte objekt efterlades reelt uinitialiseret

    • En konstruktor kan kalde metoder, som bistår konstruktoren i initialiseringsprocessen

    • En konstruktor kan kalde en anden konstruktor ved brug af 'this'

    • I Java kan en metode ikke kalde en konstruktor med det formål at re-initialiere et objekt

Enhver klasse bør mindst have én konstruktor, som garanterer en eksplicit programmeret initialisering af nyskabte objekter