Lecture overview -- Keyboard shortcut: 'u'  Previous page: Konstruktorer i Java -- Keyboard shortcut: 'p'  Next page: Konstruktorer i klassen <kbd>Point</kbd> -- Keyboard shortcut: 'n'  Lecture notes - all slides and notes together  slide -- Keyboard shortcut: 't'  Help page about these notes  Alphabetic index  Course home  Play sound for this page -- Keyboard shortcut: 'y'  Page 16 : 27
Objekt-orienteret programmering i Java, del 1
Konstruktor i klassen Konto

class Konto {
   private double rentesats;
   private String navn;
   private double saldo;

public Konto(String ejer) {
      rentesats = 0.02;
      navn = ejer;
      saldo = 0;

public double balance () {
      return saldo;

public void hæv (double beløb) {
      saldo = saldo - beløb;

public void indsæt (double beløb) {
      saldo = saldo + beløb;

public void tilskrivRente() {
      saldo = saldo + saldo * rentesats;

public String toString() {
      return navn + "'s konto indeholder "
            + saldo + " kroner";
} // End Konto

Vi ser her en konstruktor i klassen Konto, som initialiserer instansvariablene. Initialiseringen foregår i dette tilfælde dels ud fra en medsendt parameter, dels ved et fast assignment. Herunder viser et programfragment, hvor vi laver to Konto objekter. Bemærk, at det viste fragment er to erklæringer med initialiseringsdele.

/user/normark/courses/prog1/prog1-01/sources/java/babybank/java-oop/Bank1.javaVi ser her et programfragment, hvor vi laver to Konto objekter.

Vi ser her et programfragment, hvor vi laver to Konto objekter. Bemærk, at det viste fragment er to erklæringer med initialiseringsdele.