Lecture overview -- Keyboard shortcut: 'u'  Previous page: Interfaces [Section] -- Keyboard shortcut: 'p'  Next page: Interface i Java: Syntaktiske regler -- Keyboard shortcut: 'n'  Lecture notes - all slides and notes together  slide -- Keyboard shortcut: 't'  Help page about these notes  Alphabetic index  Course home  Page 16 : 26
Forelæsningsnoter i Objekt-orienteret Programmering
Design af klassehierarkier
Interface begrebet

Vi starter vores behandling af interfaces med et overordnet 'kig' på interface begrebets egenskaber

Et interface udtrykker en hensigtserklæring om en bestemt samling af funktionalitet uden nogen form for implementering af denne

Et interface er en klasse-lignende samling af erklæringer uden egentlig 'substans'

Et interface indeholder ikke variable eller metoder med kroppe

Et interface (ala Java) er en samling af metode specifikationer og konstant definitioner. Med en metode specifikation mener vi en metode uden krop, også kaldet en metode signatur

  • Overordnet om definition og anvendelse af interfaces

    • Kan beskrive signaturerne af en mængde metoder, som man kan påtvinge en klasse at implementere

    • Kan også anvendes til definition af en række konstanter, som kan arves af vilkårlige klasser

    • Kan bruges som typer

      • Man kan erklære variable og parametre af 'interface typer'

    • Kan relativt problemfrit organiseres i multiple nedarvningshierarkier

Hvis man i en klasse C implementerer to interfaces, som indeholder samme konstant, vil der være en konflikt. Denne konflikt forhindrer at C kan oversættes. Andre konflikter eksisterer ikke