Lecture overview -- Keyboard shortcut: 'u'  Previous page: Introduktion til grafiske brugergrænseflader [Section] -- Keyboard shortcut: 'p'  Next page: Litteratur om grafiske brugergrænseflader -- Keyboard shortcut: 'n'  Lecture notes - all slides and notes together  slide -- Keyboard shortcut: 't'  Help page about these notes  Alphabetic index  Course home  Play sound for this page -- Keyboard shortcut: 'y'  Page 2 : 30
Forelæsningsnoter i Objekt-orienteret Programmering
Grafiske brugergrænseflader i Java, del 1
Oversigt over Java's udvikling af brugergrænseflader

Vi giver her en kort oversigt over de versioner, som Java har gennemlevet hvad angår faciliteter til udvikling af grafiske brugergrænseflader

  • Java 1.0

    • Ingen separate listener objekter

    • Event håndteres af ganske få metoder som er tilknyttet et syn

      • Stort behov for eksplicit forgrening og test ved brug af if-then-else kæder

  • Java 1.1

    • Definerer AWT: Abstract Windowing Toolkit

    • Baserer sig på platformens brugergrænseflade faciliteter

  • Java 1.2

    • Introducerer nye biblioteketer til håndtering af af grafiske brugergrænseflader, kendt under navnet Swing

    • Indeholder ingen platformsafhængige aspekter

    • Følger grundliggende de samme principper som AWT

    • Flere og mere alsidige brugergrænseflade komponenter end i AWT