Page 2 : 30
Forelæsningsnoter i Objekt-orienteret Programmering
Grafiske brugergrænseflader i Java, del 1
* Introduktion til grafiske brugergrænseflader
Oversigt over Java's udvikling af brugergrænseflader
Litteratur om grafiske brugergrænseflader
* Applets
Introduktion til applets
Applets i denne lektion
* Arkitektur af et program med grafisk brugergrænseflade
Hvem kalder hvem?
Model, syn og inputkontrol
Eksempel: Div mod calculator
Ansvarsfordeling i eksemplet
* Brugergrænseflade komponenter i AWT
Syn i Java: Komponenter
Komponent specialiseringshierarkiet i AWT
Eksempel: Farveblander
Aggregering af komponenter i farveblanderen
Panels
Scrollbars
Canvas
Menu begreber
Menuer i AWT
Andre komponenter
* Ansvarsfordeling mellem model, syn og inputkontrol
Ansvaret for opdatering af brugergrænsefladen
Observer mønstret mellem model og view
Ansvaret for håndtering af events
Ansvaret for placering af komponenter i et syn
Oversigt over layout managers i AWT
Box layout i Swing
Eksempler på layouts i Java AWT
Oversigt over Java's udvikling af brugergrænseflader
Vi giver her en kort oversigt over de versioner, som Java har gennemlevet hvad angår faciliteter til udvikling af grafiske brugergrænseflader
Java 1.0
Ingen separate listener objekter
Event håndteres af ganske få metoder som er tilknyttet et syn
Stort behov for eksplicit forgrening og test ved brug af if-then-else kæder
Java 1.1
Definerer
AWT
: Abstract Windowing Toolkit
Baserer sig på platformens brugergrænseflade faciliteter
Java 1.2
Introducerer nye biblioteketer til håndtering af af grafiske brugergrænseflader, kendt under navnet
Swing
Indeholder ingen platformsafhængige aspekter
Følger grundliggende de samme principper som AWT
Flere og mere alsidige brugergrænseflade komponenter end i AWT