Lecture overview -- Keyboard shortcut: 'u'  Previous page: Klasserne HashSet og TreeSet -- Keyboard shortcut: 'p'  Next page: Interfacet List -- Keyboard shortcut: 'n'  Lecture notes - all slides and notes together  slide -- Keyboard shortcut: 't'  Help page about these notes  Alphabetic index  Course home  Play sound for this page -- Keyboard shortcut: 'y'  Page 8 : 35
Collections og streams
Et eksempel på anvendelse af Set

Vi ser nu på en konkret og realistisk anvendelse af Set interfacet.

import java.util.*;

public class FindDups {
  public static void main(String args[]){
    Set s = new HashSet();
    for (int i=0; i<args.length; i++)
        if (!s.add(args[i]))
            System.out.println("Duplicate detected: " +
                                args[i]);
    System.out.println(s.size() +
                       " distinct words detected: " +
                       s);

Et eksempel på en anvendelse af en Set klasse. Via argumentet til metoden main angiver vi en række tekststrenge, som indsættes i en mængde m. Hvis en allerede indsat streng indsættes igen registreres dette ved at add returnerer værdien false. Derved udskriver programmet en besked om, at der er opdaget en duplikat. Programmet afsluttes med at udskrive antallet for forskellige ord, samt selve mængden. Bemærk hvor hensigtsmæssigt det er, at Set klasser redefinerer metoden toString(). Dette program er taget direkte fra The Java Tutorial.