Lecture overview -- Keyboard shortcut: 'u'  Previous page: Mange forskellige ord -- Keyboard shortcut: 'p'  Next page: Undtagelseshåndtering i Java [Section] -- Keyboard shortcut: 'n'  Lecture notes - all slides and notes together  slide -- Keyboard shortcut: 't'  Help page about these notes  Alphabetic index  Course home  Play sound for this page -- Keyboard shortcut: 'y'  Page 8 : 26
Forelæsningsnoter i Objekt-orienteret Programmering
Undtagelseshåndtering
Grundliggende begreber

Tiden er nu inde til at fastlægge betydningen af tre ord: 'fejl', 'defekt' og 'undtagelse'. Disse tre ord afspejler problemer i hhv. programmeringsprocessen, programbeskrivelsen og programudførelsen. Vi er inspireret af bogen 'Object-oriented Software Construction' af Bertrand Meyer

En fejl er en forkert beslutning i programudviklingsprocessen

En defekt er en egenskab af et program som kan forårsage, at programmet afviger fra den påtænkte (specificerede) opførsel

En undtagelse er en hændelse i programudførelsen som kan forårsage afvigende eller fatal opførsel i forhold til intensionen (specifikationen)

En fejl er noget som sker når man programmerer. En fejl betegner en forkert beslutning i udviklingsarbejdet

En defekt er den afledte konsekvens, som en fejl har på kildeprogrammet. En defekt er således en (dårlig) egenskab ved et program

En defekt kan føre til en undtagelse når programmet køres. En undtagelse er altså køretids manifestationen af en fejl og af en programdefekt. En undtagelse er udtryk for afvigende eller fatal opførsel af programmet i forhold til specifikationen af programmet

En undtagelse under programudførelsen stammer fra en defekt i programmet som igen er forårsaget af en fejl under programmets udvikling