Exercises in this lecture   Go to the notes, in which this exercise belongs -- Keyboard shortcut: 'u'   Alphabetic index   Course home

Exercise solution 1.2
Litteraturbegreber

Der er mange mulige hierarkier af litteratur, og vi vil ikke her vise en bestemt. Fælles for dem alle er dog, at der er en 'rod', der som klasse indeholder alle egenskaber, der er fælles for al litteratur. 'Bladene' udgøres af f.eks. bog, rapport og tidsskrift. Hvis to af bladene har overlappende egenskaber (som ikke hidrører fra det gennerelle tidsskrift begreb) bør man overveje at definere en klasse mellem rod og blad, som netop indfanger de fælles egenskaber. Vær sikker på, at du forstår denne ide!

Man skal være sig bevidst om man bruger ental- eller flertalsbetegnelser for begreberne. 'Bog' har bestemte egenskaber, f.eks. forfatter og titel. 'Bøger' har andre egenskaber, f.eks. antal.

Et tidsskrift består af artikler. Med andre ord er et tidsskrift en aggregering af et antal artikler.

En samling af materiale er et nyt begreb. En samling består af litteratur, uden vi dog vil kalde det en aggregering af litteratur. (Der forskel på en samling af et antal bøger, og de forskellige dele af en flyvemaskine; Flydelenes eksistens står og falder med helhedens eksistens. det samme gør sig ikke gældende med bøger i en samling).