Lecture overview -- Keyboard shortcut: 'u'  Previous page: Records og klasser [Section] -- Keyboard shortcut: 'p'  Next page: En konventionel record -- Keyboard shortcut: 'n'  Lecture notes - all slides and notes together  slide -- Keyboard shortcut: 't'  Help page about these notes  Alphabetic index  Course home  Play sound for this page -- Keyboard shortcut: 'y'  Page 11 : 31
Introduktion til objekt-orienteret programmering
Fra records til klasser

Vi vil her antage, at vi allerede har en forståelse af record begrebet. Vort mål er nu at introducere klassebegrebet som en naturlig generalisering af record begrebet. Records samler et antal vilkårlige data til en helhed. Vi siger at recorden er en aggregering af en række data bestanddele. Udvidelsen består primært i at inkludere de operationer, som arbejder på recordtypen, i selve recorden.

Records

Klasser

Kun data er indkapslede i recorden

Både operationer og data er indkapslede i klassen