Lecture overview -- Keyboard shortcut: 'u'  Previous page: Eksempel: OOP (2) -- Keyboard shortcut: 'p'  Next page: Programstruktur:  Efter data eller funktion -- Keyboard shortcut: 'n'  Lecture notes - all slides and notes together  slide -- Keyboard shortcut: 't'  Help page about these notes  Alphabetic index  Course home  Play sound for this page -- Keyboard shortcut: 'y'  Page 30 : 31
Introduktion til objekt-orienteret programmering
Eksempel: OOP (3)

Vi slutter af med at vise et muligt (hoved)program, som udnytter de bankkonto klasser, der er vist ovenfor.

program mini-bank-main-program;
var K: Bank-konto
begin
  while not fyraften do
  begin
     indlæs en bank-konto K;
     indlæs en transaktions-type TT;
     case TT of
       opret:  instantiering af et nyt bank-konto objekt;
       hæve: indlæs beløb B;   K.hæv(B);
       indsætte: indlæs beløb C;  K.indsæt(C);
       tilskriv-rente: K.tilskriv-rente;
       clear-check: indlæs beløb D; K.clear-check(D)
       nedlæg:  nedlæg bank-konto instans;
    end
end.

Den væsentlige observation i dette program er at kontoen K kan være af en vilkårlig bankkonto type, f.eks. en checkkonto eller en pensionskonto. Afhængig af typen bliver 'den rigtige og relevante' operation kaldt i case kontrolstrukturen. Et særligt godt eksempel på dette er rentetilskrivning, som kan følge forskellige regler for checkkonti og mere generelle konti. Dette er et væsentligt aspekt af objekt-orienteret programmering, som kaldes 'dynamisk binding'. Vi har meget mere at sige om dette, når vi kommer til lektionen om nedarvning.