Lecture overview -- Keyboard shortcut: 'u'  Previous page: Interaktion mellem objekter [Section] -- Keyboard shortcut: 'p'  Next page: Konventionelt procedurekald -- Keyboard shortcut: 'n'  Lecture notes - all slides and notes together  slide -- Keyboard shortcut: 't'  Help page about these notes  Alphabetic index  Course home  Play sound for this page -- Keyboard shortcut: 'y'  Page 18 : 31
Forelæsningsnoter i Objekt-orienteret Programmering
Introduktion til objekt-orienteret programmering
Interaktion mellem objekter

Når vi har fået skabt et antal objekter ønsker vi naturligvis at disse objekter skal være i stand til at kommunikere med - og påvirke - hinanden

Interaktion mellem objekter sker ved at sende beskeder via etablerede relationer

En besked til et objekt aktiverer en operation

  • Et objekt O1 interagerer med et andet objekt O2 ved at kalde en operation i O2 objektets klientgrænseflade.

    • I billedsprog siger vi at objekt O1 sender en besked til objekt O2.

Besked afsending - message passing - stammer fra Smalltalk, som i høj grad populariserede den objekt-orienterede tankegang sidst i 70'erne og først i 80'erne

  • Forudsætningen for at objekter kan kommunikere er at objekterne er relaterede til hinanden

Objekternes indbyrdes relationer er væsentlige emner i både systemanalyse og systemdesign. Vi taler om forskellige former for objekt relationer: associationer og aggregeringer. I forbindelse med programmeringen kan sådanne relationer realiseres på mange forskellige måder, f.eks. som pointere gennem objekter og som tabeller der holder styr på relationer mellem par af objekter.

  • Et kald af en operation svarer til et procedurekald, hvor objekt-modtageren er en særlig vigtig parameter

Modtager objektets særstatus afspejles af en særlig syntaks, hvor modtager objektet stilles foran selve procedurekaldet. Vi taler om dot-notation.