Forelæsningsnoter i Objekt-orienteret Programmering Introduktion til objekt-orienteret programmering
Interaktion mellem objekter
Når vi har fået skabt et antal objekter ønsker vi naturligvis at disse objekter skal
være i stand til at kommunikere med - og påvirke - hinanden
Interaktion mellem objekter sker ved at sende beskeder via etablerede relationer
En besked til et objekt aktiverer en operation
Et objekt O1 interagerer med et andet objekt O2 ved at kalde en operation
i O2 objektets klientgrænseflade.
I billedsprog siger vi at objekt O1 sender en besked til objekt O2.
Besked afsending - message passing - stammer fra Smalltalk, som i høj grad
populariserede den objekt-orienterede tankegang sidst i 70'erne og først
i 80'erne
Forudsætningen for at objekter kan kommunikere er at objekterne
er relaterede til hinanden
Objekternes indbyrdes relationer er væsentlige
emner i både systemanalyse og systemdesign. Vi taler om forskellige
former for objekt relationer: associationer og aggregeringer.
I forbindelse med programmeringen kan sådanne relationer realiseres
på mange forskellige måder, f.eks. som pointere gennem objekter og som
tabeller der holder styr på relationer mellem par af objekter.
Et kald af en operation svarer til et procedurekald, hvor objekt-modtageren er en
særlig vigtig parameter
Modtager objektets særstatus afspejles af en særlig syntaks, hvor modtager objektet
stilles foran selve procedurekaldet. Vi taler om dot-notation.