Lecture overview -- Keyboard shortcut: 'u'  Previous page: Abstrakte datatyper -- Keyboard shortcut: 'p'  Next page: Records og klasser [Section] -- Keyboard shortcut: 'n'  Lecture notes - all slides and notes together  slide -- Keyboard shortcut: 't'  Help page about these notes  Alphabetic index  Course home  Play sound for this page -- Keyboard shortcut: 'y'  Page 9 : 31
Forelæsningsnoter i Objekt-orienteret Programmering
Introduktion til objekt-orienteret programmering
Indkapsling, information hiding og grænseflade

Som allerede omtalt er indkapsling og information hiding helt centralt. Her studerer vi disse emner i yderligere detalje

  • Ofte indkapsles alle data på en sådan måde, at de er usynlige for objektets omverden

  • Data tilgås således konsekvent via operationer

Et objekt A med skjult information og grænseflade til omverdenen. De tre elementer (data eller operationer) tegnet på kanten af objektet symboliserer grænsefladen. De to elementer inden i objekter er skjult for omverdenen.

Hvad objektets omverden ikke kan se, kan omverdenen ikke gøre sig afhængig af.

Objekt indkapslingen udgør en brandmur mellem objektet og dets omverden

Objektets skjulte egenskaber kan lettere programmeres om end de synlige dele af klassen.

Repræsentations uafhængighed udtrykker ideen om at gøre et program uafhængig af den valgte datarepræsentation

Når vi taler om at ændre data ovenfor tænker vi på programændringer, som indebærer forandringer i den måde vi repræsentere data i en klasse. Hvis alle data er skjult for omverdenen, kan ingen programdele i klassens omverden gøre sig direkte afhængig af disse data. Det er derfor at vi har lettere ved at modificere disse, uden at alle hjørner og kroge i klassens omverden også skal modificeres. For store programmer, er dette nogle meget væsentlige iagttagelser.