Lecture overview -- Keyboard shortcut: 'u'  Previous page: Indlejring af klasser i hinanden [Section] -- Keyboard shortcut: 'p'  Next page: Indre statiske klasser -- Keyboard shortcut: 'n'  Lecture notes - all slides and notes together  slide -- Keyboard shortcut: 't'  Help page about these notes  Alphabetic index  Course home  Play sound for this page -- Keyboard shortcut: 'y'  Page 29 : 33
Objekt-orienteret programmering i Java, del 2
Oversigt over indlejring af klasser

Vi starter med en oversigt over mulighederne for at indlejre klasser i hinanden. På de følgende sider vil vi se nærmere på nogle detaljer omkring dette. Hvis man ønsker at studere dette emne nærmere kan jeg anbefale et kapitel af bogen 'Java in a nutshell', jf. referencen nederst fra denne side.

Klasser i Java kan på forskellig måde indlejres i andre klasser

Det er muligt at definere en klasse et vilkårligt sted i kroppen af en metode

Observationen om, at det er muligt at definere en klasse i kroppen af en metode er interessant set på baggrund af, at metoder ikke kan indlejres i hinanden på samme måde som vi f.eks. i Pascal kan have procedurer lokalt i procedurer.

• Indlejrede klasser

• Indre statiske klasser

• Anvendes når en klasse logisk hører hjemme i en anden klasse.

• Indre klasser

• Anvendes når et objekt ønskes at være en del af et andet objekt.

• Lokale klasser

• Anvendes når der kun er behov for en indre klasse i et ganske bestemt afgrænset del af programmet.

• Anonyme klasser

• Anvendes typisk når der kun er brug for én instans af en lokal klasse.

Hvad vi her kalder indre statiske klasser omtales i The Java Tutorial som 'nested classes'.