Lecture overview -- Keyboard shortcut: 'u'  Previous page: Tilgang til klasser i andre pakker -- Keyboard shortcut: 'p'  Next page: Hvordan lokaliseres en klasse? -- Keyboard shortcut: 'n'  Lecture notes - all slides and notes together  slide -- Keyboard shortcut: 't'  Help page about these notes  Alphabetic index  Course home  Play sound for this page -- Keyboard shortcut: 'y'  Page 6 : 33
Objekt-orienteret programmering i Java, del 2
Eksempel på klasser i pakker

Her viser vi tre klasser i to pakker som en konkret illustration af indholdet på de forrige sider

En klasse ClassA som benytter ClassB og ClassC fra pakken enPakke

import enPakke.ClassB;
class ClassA {

ClassB v;
  enPakke.ClassC w;

public ClassA(){
    v = new ClassB(5);
    w = new enPakke.ClassC(6);

public String toString(){
    return "En instans af ClassA";
  }

public static void main (String[] args){
    ClassA a = new ClassA();
    System.out.println(a);
  }

En klasse Class A som benytter ClassB og ClassC fra pakken enPakke. Bemærk ClassB importeres, men at ClassC ikke importeres. Dette vil være ganske underligt i et virkeligt og praktisk program. Her har vi gjort denne forskel for at illustrere forskellen mellem en importeret klasse (ClassB) og en ikke importeret klassse (ClassC).

/user/normark/courses/prog1/prog1-01/sources/java/noteEksempler/pakkeorganisering/enPakke/ClassB.javaEn klasse ClassB i pakken enPakke.

En klasse ClassB i pakken enPakke. ClassB skal være public i sin pakke for at kunne anvendes fra en anden pakke.

/user/normark/courses/prog1/prog1-01/sources/java/noteEksempler/pakkeorganisering/enPakke/ClassC.javaEn klasse ClassC ganske tilsvarende til ClassB.

En klasse ClassC ganske tilsvarende til ClassB.