Lecture overview -- Keyboard shortcut: 'u'  Previous page: Værdier i forhold til objekter -- Keyboard shortcut: 'p'  Next page: Lighed [Section] -- Keyboard shortcut: 'n'  Lecture notes - all slides and notes together  slide -- Keyboard shortcut: 't'  Help page about these notes  Alphabetic index  Course home  Play sound for this page -- Keyboard shortcut: 'y'  Page 19 : 27
Forelæsningsnoter i Objekt-orienteret Programmering
Objekt-orienteret programmering i Java, del 1
Tekststrenge i Java

Vi ser her - i forbifarten - på Strenge. Vores motivation på dette sted er at strenge opfører sig som værdier i Java.

Strenge i Java er objekter af klassen String

Objekter af klassen String opfører sig som værdier i Java

Strenge nyder speciel syntaktisk understøttelse i Java sproget

  • Karakteristika ved tekststrenge i Java:

    • Notationen "abc" instantierer klassen String og initialiserer det med tegnene 'a', 'b' og 'c'

    • Der findes mange forskellige varianter af konstruktorer i klassen String

    • Det er ikke muligt at ændre på tegnene i en streng efter at strengen er skabt

    • Klassen String redefinerer metoden equals fra klassen Object

    • Klassen StringBuffer er en mutérbar variant af klassen String

Vi kan ikke ændre på tegnene i en streng. Vi siger ofte, at strengen er ikke-mutérbar. Det betyder at hvis en bestemt string, f.eks. "pip" bliver brugt mange steder i et program kan vi nøjes med at allokere én instans. Vi behøver ikke at frygte at et hjørne i programmet ændrer på tegnene i "pip", og dermed skaber kaos mange andre steder i programmet hvor vi ikke forventer denne ændring

Vi ser senere i denne lektion på lighed mellem objekter, og herunder på metoden equals