Lecture overview -- Keyboard shortcut: 'u'  Previous page: Generelt om nedlæggelse af objekter -- Keyboard shortcut: 'p'  Next page: Nedlæggelse af objekter Java -- Keyboard shortcut: 'n'  Lecture notes - all slides and notes together  slide -- Keyboard shortcut: 't'  Help page about these notes  Alphabetic index  Course home  Play sound for this page -- Keyboard shortcut: 'y'  Page 11 : 27
Objekt-orienteret programmering i Java, del 1
Skabelse af objekter i Java

Vi vil nu studere objektskabelse ved klasse instantiering af Java klasser i betydelig detalje. Vi vil tale om både instantiering og initialisering. Emnet er meget vigtigt når vi bedriver objekt-orienteret programmering. Vi starter derfor med at repetere instantiering og initialisering i forhold til første lektion i kurset.

Instantiering er processen hvorved der allokeres lager til et 'tomt' objekt.

Initialisering er processen hvorved der tilskrives fornuftige startværdier til objektets instansvariable

At et objekt er 'tomt' betyder, at der ikke findes veldefinerede værdier i objektets instansvariable. Objektet er en 'hul skal' omkring et et udefineret indhold

Dynamisk instantiering af en klasse i Java sker gennem kald af operatoren new

Statisk instantiering af klasser understøttes ikke i Java

Kloning af objekter understøttes delvist af clone() metoden i klassen Object

Initialisering af et objekt varetages af konstruktorer i Java

Kloning af objekter i Java med clone() metoden, som hører til i Java's mest generelle klasse Object, er besværlig at anvende. Vi skal ikke her komme ind på alle detaljer. Emnet vil blive behandlet i forbindelse med nedarvning. Blot kan vi notere os, at klon-dygtige objekter skal være instanser af klasser, der er programmeret eksplicit med henblik på cloning. Man kan ikke umiddelbart sende beskeden clone til et vilkårligt objekt. Vi henviser iøvrigt til hosstående reference om cloning i Java, som peger længere frem i noterne.