Lecture overview -- Keyboard shortcut: 'u'  Previous page: Input i Java -- Keyboard shortcut: 'p'  Next page: Dokumentation af Java [Section] -- Keyboard shortcut: 'n'  Lecture notes - all slides and notes together  slide -- Keyboard shortcut: 't'  Help page about these notes  Alphabetic index  Course home  Play sound for this page -- Keyboard shortcut: 'y'  Page 36 : 39
Forelæsningsnoter i Objekt-orienteret Programmering
De ikke objekt-orienterede dele af Java
Hvordan struktureres et konventionelt program i Java?

Alle aspekter af et program struktureres i klasser i Java

I Java findes der ingen programdele uden for klasserne. Det er altså ikke muligt at skrive en 'programstump' uden om, eller udenfor rammerne af en eller flere klasser i Java. På denne side vil vi se, hvordan man kan benytte klassebegrebet idiomatisk til alligevel at skrive et normalt, Pascal-agtigt program i Java

  • Hovedprogrammet modsvares af en statisk metode i Java, som skal hedde main

  • Andre procedurer og funktioner kan laves som statiske metoder i klassen

  • Det er ikke muligt for metoder at have lokale metoder i Java

  • Globale variable modsvares af statiske variable i klassen

  • Nye typer i Java laves som abstrakte datatyper, og implementeres som en klasse i Java

  • Klassen C, som indeholder main metoden, skal placeres på en fil navngivet C.java

/user/normark/courses/prog1/prog1-01/sources/java/noteEksempler/AProgramDemo.javaEt eksempel på et konventionelt program skrevet i Java.

Et eksempel på et konventionelt program skrevet i Java.

En statisk egenskab af en klasse tilhører klassen, og er fælles for alle objekter. Statiske egenskaber kan tilgås uden først at lave instanser af klassen