Lecture overview -- Keyboard shortcut: 'u'  Previous page: Input output og programstrukturering [Section] -- Keyboard shortcut: 'p'  Next page: Input i Java -- Keyboard shortcut: 'n'  Lecture notes - all slides and notes together  slide -- Keyboard shortcut: 't'  Help page about these notes  Alphabetic index  Course home  Play sound for this page -- Keyboard shortcut: 'y'  Page 34 : 39
De ikke objekt-orienterede dele af Java
Output i Java

For at forstå Java's input/output faciliteter skal man forstå de basale, objekt-orienterede udtryksformer i sproget. Årsagen er, at Java håndterer input og output via operationer på objekter. Vi vil her se på nogle simple, 'idiomatiske' teknikker til besørgelse af input og output. Den fulde forståelse af disse vil først indfinde sig, når vi har studeret objekt-orienteret programmering lidt nærmere i Java.

Output besørges ved at kalde print eller printlnout i System klassen

Og hvordan skal dette egentlig forstås? Forklaringen er, at at out er en statisk variabel (klasse variabel) i klassen System. Out refererer et objekt af typen PrintStream, som understøtter et helt arsenal af forskellige print og println metoder. Dette er sikkert svært at forstå på nuværende tidspunkt i kurset. Så foreløbigt kan man blot slå sig til tåls med, at man skriver System.out.print(...) når man vil skrive ud på skærmen.

class IoDemo1 {

public static void main(String[] args){

int i = 1; double d = 1.1 ; boolean b = true ; char c = 'a';

System.out.println("En streng");
  System.out.print("i = " + i + ". ");
  System.out.print("d = " + d + ". ");
  System.out.print("b = " + b + ". ");
  System.out.print("c = " + c + ". ");

Eksempler på anvendelse af print og println kommandoer. + operationerne sætter strenge samme til en ny streng. Anvendt på denne måde er der altså ikke tale om aritmetisk addition. Værdierne af variablene i, d, b og c vil alle blive konverteret til tekststrenge når de anvendes i en streng sammensætnings sammenhæng.