Lecture overview -- Keyboard shortcut: 'u'  Previous page: Koordinatsystemer -- Keyboard shortcut: 'p'  Next page: Hvad er XOR mode? -- Keyboard shortcut: 'n'  Lecture notes - all slides and notes together  slide -- Keyboard shortcut: 't'  Help page about these notes  Alphabetic index  Course home  Page 29 : 30
Forelæsningsnoter i Objekt-orienteret Programmering
Grafiske brugergrænseflader i Java, del 2
Farver

Man kan naturligvis styre farverne af de elementer man tegner. Her ser vi kort på hvordan.

  • Klassen Color repræsenterer en farve i RGB farvemodellen

  • Metoderne setForeground, getForeground, setBackground og getBackground definerer hhv returnerer forgrunds- og baggrundsfarven af en Component/JComponent

  • Metoden setColor sætter tilstanden af et Graphics objekt, således at alle efterfølgende tegninger på objektet bliver lavet i den angivne farve

/user/normark/courses/prog1/prog1-01/sources/java/noteEksempler/CanvasDrawColor.javaEn udgave af CanvasDraw som sætter tegnefarven.

En udgave af CanvasDraw som sætter tegnefarven. Den første linie og ovalen bliver tegnet med rødt (og vist med rødt i programmet). Så skifter vi farve, og den sidste linie bliver tegnet med en anden farve (som vist med den anden farve).