Lecture overview -- Keyboard shortcut: 'u'  Previous page: Tegneprimitiver i Java [Section] -- Keyboard shortcut: 'p'  Next page: Tegning i Swing -- Keyboard shortcut: 'n'  Lecture notes - all slides and notes together  slide -- Keyboard shortcut: 't'  Help page about these notes  Alphabetic index  Course home  Page 26 : 30
Forelæsningsnoter i Objekt-orienteret Programmering
Grafiske brugergrænseflader i Java, del 2
Tegning i AWT

Her tilsidst i denne lektion vender vi tilbage til noget af det basale, nemlig hvordan man egentlig tegner grafiske elementer i Java. Som sagt, udgøres af de fleste brugergrænseflader af standardelementer, hvor programmøren fritages for ansvaret for at tegne og skrive de enkelte elementer af grænsefladen. Her går vi et abstraktionsniveua ned, for at se, hvordan man selv kan tegne i et Java vindue, når eller hvis behovet melder sig. Vi ser og opsamler først på nogle basale forhold omkring tegning af grafiske figurer i Java

  • Tegning af grafiske figurer i AWT

    • Tegning foregår som regel på et canvas objekt - men kan også foregå direkte i en Applet

    • Det er metoden repaint, der forårsager gentegning af et canvas

      • Metoden repaint kalder update, som kalder paint

    • Vil man tegne må man definere paint (eller update)

    • Metoden paint modtager et object af typen Graphics som parameter

      • De egentlige tegne operationer foregår med metoder i klassen Graphics

    • Der opretholdes ingen repræsentation af tegningens bestanddele

      • Det er udelukkende Graphics objektets pixels der manipuleres

      • 'Painting' - ikke 'drawing'

/user/normark/courses/prog1/prog1-01/sources/java/noteEksempler/CanvasDraw.javaEn simpel tegning på en Canvas i en Java applikation.

En simpel tegning på en Canvas i en Java applikation. Dette eksempel viser, hvordan de basale klasser Frame og Canvas samt metoden paint køres på banen for at kunne komme igang med at tegne. I klassen med main proceduren oprettes en instans af en klasse, som arver fra Canvas. Denne klasse kan hermed redefinere metoden paint, som vi jo har brug for, for at kunne tegne.