Page 9 : 30
Forelæsningsnoter i Objekt-orienteret Programmering
Grafiske brugergrænseflader i Java, del 1
* Introduktion til grafiske brugergrænseflader
Oversigt over Java's udvikling af brugergrænseflader
Litteratur om grafiske brugergrænseflader
* Applets
Introduktion til applets
Applets i denne lektion
* Arkitektur af et program med grafisk brugergrænseflade
Hvem kalder hvem?
Model, syn og inputkontrol
Eksempel: Div mod calculator
Ansvarsfordeling i eksemplet
* Brugergrænseflade komponenter i AWT
Syn i Java: Komponenter
Komponent specialiseringshierarkiet i AWT
Eksempel: Farveblander
Aggregering af komponenter i farveblanderen
Panels
Scrollbars
Canvas
Menu begreber
Menuer i AWT
Andre komponenter
* Ansvarsfordeling mellem model, syn og inputkontrol
Ansvaret for opdatering af brugergrænsefladen
Observer mønstret mellem model og view
Ansvaret for håndtering af events
Ansvaret for placering af komponenter i et syn
Oversigt over layout managers i AWT
Box layout i Swing
Eksempler på layouts i Java AWT
Model, syn og inputkontrol
Ideerne på denne side kan ledes tilbage til Smalltalk's
model, view controller
tankegang.
Vi ønsker at opdele et program i tre samarbejdende komponenter, som har færrest mulige indbyrdes bindinger mellem hinanden.
Model
(Model)
Selve den indre programlogik løsrevet fra input og output aspekter
Syn
(View)
Præsentationen af modellen
Output på skærmen
Der kan være flere syn på samme model
Inputkontrol
(Controller)
Håndtering af input fra tastaturet og musen
Input forekommer ofte på et syn, og det påvirker for det meste modellen direkte og synet indirekte (feedback)
Cyklus i interationen mellem syn, inputkontrol og model.