Lecture overview -- Keyboard shortcut: 'u'  Previous page: Hvem kalder hvem? -- Keyboard shortcut: 'p'  Next page: Eksempel: Div mod calculator -- Keyboard shortcut: 'n'  Lecture notes - all slides and notes together  slide -- Keyboard shortcut: 't'  Help page about these notes  Alphabetic index  Course home  Play sound for this page -- Keyboard shortcut: 'y'  Page 9 : 30
Forelæsningsnoter i Objekt-orienteret Programmering
Grafiske brugergrænseflader i Java, del 1
Model, syn og inputkontrol

Ideerne på denne side kan ledes tilbage til Smalltalk's model, view controller tankegang.

Vi ønsker at opdele et program i tre samarbejdende komponenter, som har færrest mulige indbyrdes bindinger mellem hinanden.

  • Model (Model)

    • Selve den indre programlogik løsrevet fra input og output aspekter

  • Syn (View)

    • Præsentationen af modellen

    • Output på skærmen

    • Der kan være flere syn på samme model

  • Inputkontrol (Controller)

    • Håndtering af input fra tastaturet og musen

    • Input forekommer ofte på et syn, og det påvirker for det meste modellen direkte og synet indirekte (feedback)

Go to image seriesCyklus i interationen mellem syn, inputkontrol og model.