Forelæsningsnoter i Objekt-orienteret Programmering Grafiske brugergrænseflader i Java, del 1
Syn i Java: Komponenter
En præsentation af en model sker i Java gennem en komponent. En komponent er altså en bestanddel af synet i en brugergrænseflade.
Komponenter er begrebsligt organiseret i et klassehierarki. Endvidere indgår komponentobjekterne i et
et aggregeringshierarki, med dele og helheder. Det er meget vigtigt at skelne mellem disse to forskellige hierarkier. Vi
ser eksempler på begge i det følgende.
En typisk Java brugergrænseflade komponeres af pre-definerede dele (komponenter).
Det er atypisk, at benytte tegne-primitiver til konstruktion af en brugergrænseflade
Roden i AWT komponenthierarkiet hedder Component
Klassen Component indeholder egenskaber som er fælles for alle AWT komponenter i Java
Klassen Component er abstrakt
Komponent hierarkiet afspejler den begrebslige opdelning af brugergrænseflade elementer i Java
Et klassehierarki med subklasser og superklasser.
En konkret brugergrænseflade udgøres af en aggregering af komponenter inden i hinanden
Ydre komponenter kaldes containere
Dette hierarki afspejler hvordan en bestemt brugergrænseflade er opbygget af dele og helheder