Lecture overview -- Keyboard shortcut: 'u'  Previous page: Brugergrænseflade komponenter i AWT [Section] -- Keyboard shortcut: 'p'  Next page: Komponent specialiseringshierarkiet i AWT -- Keyboard shortcut: 'n'  Lecture notes - all slides and notes together  slide -- Keyboard shortcut: 't'  Help page about these notes  Alphabetic index  Course home  Play sound for this page -- Keyboard shortcut: 'y'  Page 13 : 30
Forelæsningsnoter i Objekt-orienteret Programmering
Grafiske brugergrænseflader i Java, del 1
Syn i Java: Komponenter

En præsentation af en model sker i Java gennem en komponent. En komponent er altså en bestanddel af synet i en brugergrænseflade. Komponenter er begrebsligt organiseret i et klassehierarki. Endvidere indgår komponentobjekterne i et et aggregeringshierarki, med dele og helheder. Det er meget vigtigt at skelne mellem disse to forskellige hierarkier. Vi ser eksempler på begge i det følgende.

En typisk Java brugergrænseflade komponeres af pre-definerede dele (komponenter).

Det er atypisk, at benytte tegne-primitiver til konstruktion af en brugergrænseflade

  • Roden i AWT komponenthierarkiet hedder Component

    • Klassen Component indeholder egenskaber som er fælles for alle AWT komponenter i Java

    • Klassen Component er abstrakt

    • Komponent hierarkiet afspejler den begrebslige opdelning af brugergrænseflade elementer i Java

    • Et klassehierarki med subklasser og superklasser.

  • En konkret brugergrænseflade udgøres af en aggregering af komponenter inden i hinanden

    • Ydre komponenter kaldes containere

    • Dette hierarki afspejler hvordan en bestemt brugergrænseflade er opbygget af dele og helheder