Lecture overview -- Keyboard shortcut: 'u'  Previous page: Ansvaret for håndtering af events -- Keyboard shortcut: 'p'  Next page: Oversigt over layout managers i AWT -- Keyboard shortcut: 'n'  Lecture notes - all slides and notes together  slide -- Keyboard shortcut: 't'  Help page about these notes  Alphabetic index  Course home  Play sound for this page -- Keyboard shortcut: 'y'  Page 27 : 30
Forelæsningsnoter i Objekt-orienteret Programmering
Grafiske brugergrænseflader i Java, del 1
Ansvaret for placering af komponenter i et syn

Hvis man arbejder med en brugergrænseflade, som består af flere komponenter, skal man tage stilling til, hvordan disse komponenter skal placeres i forhold til hinanden i det todimensionale plan. Vi vil her se, hvordan Java løser dette problem på en elegant måde. Løsningen består i at uddelegere ansvaret for placering af komponenter til en såkaldt layout manager.

Hvilken part har ansvar for layout af komponenterne i en brugergrænseflade?

Synet selv eller en tredie part?

  • Den indbyrdes placering af komponenter i en Container forvaltes i Java af en såkaldt layout manager

  • Layout manageren løser placeringsopgaven på tværs af platforme, og når en container ændrer størrelse

Det er muligt at konstruere sin egen layout manager

Man kan også sætte layout manageren ud af spillet og dermed opnå absolut positionering