Page 8 : 30
Forelæsningsnoter i Objekt-orienteret Programmering
Grafiske brugergrænseflader i Java, del 1
* Introduktion til grafiske brugergrænseflader
Oversigt over Java's udvikling af brugergrænseflader
Litteratur om grafiske brugergrænseflader
* Applets
Introduktion til applets
Applets i denne lektion
* Arkitektur af et program med grafisk brugergrænseflade
Hvem kalder hvem?
Model, syn og inputkontrol
Eksempel: Div mod calculator
Ansvarsfordeling i eksemplet
* Brugergrænseflade komponenter i AWT
Syn i Java: Komponenter
Komponent specialiseringshierarkiet i AWT
Eksempel: Farveblander
Aggregering af komponenter i farveblanderen
Panels
Scrollbars
Canvas
Menu begreber
Menuer i AWT
Andre komponenter
* Ansvarsfordeling mellem model, syn og inputkontrol
Ansvaret for opdatering af brugergrænsefladen
Observer mønstret mellem model og view
Ansvaret for håndtering af events
Ansvaret for placering af komponenter i et syn
Oversigt over layout managers i AWT
Box layout i Swing
Eksempler på layouts i Java AWT
Hvem kalder hvem?
Vi vil indledningsvist se på en vigtigt princip, som dukker op i flere sammenhænge når vi arbejder med grafiske brugergrænseflader i Java.
Don't call us - we call you
Traditionelt
Alle metoder, som vi definerer, kaldes eksplicit af 'vore egne metoder'
I forbindelse med brugergrænseflade programmering
Vi definerer ofte metoder, som kaldes ('implicit') fra systemets metoder
Start og stop metoderne i en Applet
Eventhåndterings metoder i 'Listener' objekter
Metoder som opdaterer den grafiske præsentation af en brugergrænseflade