Lecture overview -- Keyboard shortcut: 'u'  Previous page: Eksempel: Div mod calculator -- Keyboard shortcut: 'p'  Next page: Brugergrænseflade komponenter i AWT [Section] -- Keyboard shortcut: 'n'  Lecture notes - all slides and notes together  slide -- Keyboard shortcut: 't'  Help page about these notes  Alphabetic index  Course home  Play sound for this page -- Keyboard shortcut: 'y'  Page 11 : 30
Forelæsningsnoter i Objekt-orienteret Programmering
Grafiske brugergrænseflader i Java, del 1
Ansvarsfordeling i eksemplet

Her vil vi fremhæve ansvaret og ansvarsfordelingen mellem model, view og controller objekterne i eksemplet ovenfor

  • Ansvar og ansvarsfordeling

    • Model

      • Beregner kvotient og rest

      • Tager initiativ til at opdatere synet

      • Kender synet (for stort kendskab)

    • View

      • Opretter model og control objekterne (arbitrært)

      • Opretter GUI elementerne

      • Tilknytter input control objektet til relevante GUI elementer

      • Kender controller (udnyttes til abonnement på hændelser)

    • Control

      • Reagerer på bestemte input

      • Opdaterer modellen som følge af relevant input

      • Kender både model og view

Vi vil senere (i forbindelse med Observer mønstret) vende tilbage til vores observation om, at modellen har et for stort kendskab til synet

Det er kun i eksemplet at synet opretter model og control objekterne. Dette er på ingen måde naturligt, blot behændigt for at få startet det hele op

Control objektet har et naturligt behov for at kunne aflæse nogle egenskaber fra synet samt at kanalisere disse over i modellen med henblik på gennemførelse af nogle beregninger