Page 28 : 31
Forelæsningsnoter i Objekt-orienteret Programmering
Designmønstre
* Genbrug
Genbrug
Genbrug i forhold til objekt-orienteret programmering
* Introduktion gennem et eksempel
Iterator ideen
Iterator opfattet som et designmønster
* Generelt om designmønstre
Hvem er Christopher Alexander?
Hvad er et designmønster?
Egenskaber ved et godt designmønster
Designmønstre på forskellige niveauer
Katalogisering af design patterns
* Udvalgte designmønstre
Singleton (1)
Singleton (2)
Factory Method (1)
Factory Method (2)
Composite (1)
Composite (2)
Command (1)
Command (2)
Command (3)
Decorator (1)
Decorator (2)
Decorator (3)
Observer (1)
Observer (2)
Observer (3)
Object Adapter (1)
Klasse Adapter (2)
Adapter (3)
Observer (3)
Ligesom vi har gjort for de andre patterns, vil vi også for observers liste de vigtige konsekvenser, som anvendelse af mønstret kan forårsage
Konsekvenser:
Abstrakt og minimal kobling mellem Subject og Observer
Understøttelse af 'broadcasts' fra Subject objektet
Uventede og unuancerede opdateringer af Observer objekter
Mindre opdateringer af subjektet kan forårsage kaskader af updates til observatører
Updates afspejler ingen viden om, hvad der er ændret i subjekt objektet