Lecture overview -- Keyboard shortcut: 'u'  Previous page: Decorator (3) -- Keyboard shortcut: 'p'  Next page: Observer (2) -- Keyboard shortcut: 'n'  Lecture notes - all slides and notes together  slide -- Keyboard shortcut: 't'  Help page about these notes  Alphabetic index  Course home  Page 26 : 31
Forelæsningsnoter i Objekt-orienteret Programmering
Designmønstre
Observer (1)

Observer er sikkert den mest kendte (og én af de mest nyttige) designmønstre overhovedet. Vi har studeret den ganske nøje i en tidligere lektion, men vi gentager den her, for at understreget de egenskaber ved Observer, som man skal holde fast i når 'vi har designmønster briller på'

I lektionen om brugergrænseflader studerede vi en organisering af model og syn, som vi kaldte for Observer

Her vil vi resumere de væsentligste aspekter af Observer som designmønster

Et klassediagram for Observer designmønstret. Subject klassen svarer til Observable, jf. brugergrænseflade lektionen. Når et subjekt objekt er opdateret broadcastes dette til observer objekterne via den abonnementsordning, der er mellem subjekt og observatører. I ConcreteObserver ser vi at update metoden umiddelbar sender beskeden getState i subject objektet, for at finde ud af, hvad der egentlig skete. På næste side ser vi et objekt diagram, hvor disse interaktioner bliver illustreret på en meget klar måde