Lecture overview -- Keyboard shortcut: 'u'  Previous page: Introduktion gennem et eksempel [Section] -- Keyboard shortcut: 'p'  Next page: Iterator opfattet som et designmønster -- Keyboard shortcut: 'n'  Lecture notes - all slides and notes together  slide -- Keyboard shortcut: 't'  Help page about these notes  Alphabetic index  Course home  Page 5 : 31
Forelæsningsnoter i Objekt-orienteret Programmering
Designmønstre
Iterator ideen

Vi starter konkret ved at se på et designmønster, som vi tidligere har benyttet til gennemløb af lister. Da vi oprindelig så på Iterator omtalte vi det ikke som et designmønster. Det var blot en god løsning på et ikke trivielt problem, som man ofte møder. Men dette viser sig at være den essentielle definition på et designmønster

I forbindelse med gennemløb af lister mødte vi iterator begrebet

 

  • Fordele ved at introducere iterator ideen:

    • Udfaktoriserer et ansvarsområde fra listen til en separat klasse

    • Muliggør flere simultane gennemløb af listen ved at instantiere flere iteratorer

    • Forhindrer at klienter direkte tilgår Linkable objekter

Iterator er et eksempel på et designmønster