Page 10 : 31
Forelæsningsnoter i Objekt-orienteret Programmering
Designmønstre
* Genbrug
Genbrug
Genbrug i forhold til objekt-orienteret programmering
* Introduktion gennem et eksempel
Iterator ideen
Iterator opfattet som et designmønster
* Generelt om designmønstre
Hvem er Christopher Alexander?
Hvad er et designmønster?
Egenskaber ved et godt designmønster
Designmønstre på forskellige niveauer
Katalogisering af design patterns
* Udvalgte designmønstre
Singleton (1)
Singleton (2)
Factory Method (1)
Factory Method (2)
Composite (1)
Composite (2)
Command (1)
Command (2)
Command (3)
Decorator (1)
Decorator (2)
Decorator (3)
Observer (1)
Observer (2)
Observer (3)
Object Adapter (1)
Klasse Adapter (2)
Adapter (3)
Egenskaber ved et godt designmønster
Vi lister her de fire væsentligste egenskaber ved designmønstre. Man kan også tænke på disse som kriterier for, at noget er et design pattern.
Det løser et problem
Ikke blot et abstrakt princip eller strategi
Det er et velafprøvet koncept
Ikke teori eller spekulation
Den underliggende løsning er ikke oplagt
Rene trivialiteter fortjener ikke betegnelsen 'designmønster'
Mønstret har en betydelig menneskelig komponent
De bedste designmønstre appellerer til æstetik og anvendelighed