Page 2 : 31
Forelæsningsnoter i Objekt-orienteret Programmering
Designmønstre
* Genbrug
Genbrug
Genbrug i forhold til objekt-orienteret programmering
* Introduktion gennem et eksempel
Iterator ideen
Iterator opfattet som et designmønster
* Generelt om designmønstre
Hvem er Christopher Alexander?
Hvad er et designmønster?
Egenskaber ved et godt designmønster
Designmønstre på forskellige niveauer
Katalogisering af design patterns
* Udvalgte designmønstre
Singleton (1)
Singleton (2)
Factory Method (1)
Factory Method (2)
Composite (1)
Composite (2)
Command (1)
Command (2)
Command (3)
Decorator (1)
Decorator (2)
Decorator (3)
Observer (1)
Observer (2)
Observer (3)
Object Adapter (1)
Klasse Adapter (2)
Adapter (3)
Genbrug
Genbrug af programmer, eller dele af programmer, er en gammel drøm. Her ser vi overordnet på et antal forudsætninger for at genbrug vil kunne lykkes
Genbrug af eksisterende programdele frem for udvikling af nye
Forudsætninger for genbrug:
At
finde
det man har brug for
At
forstå
det man har fundet
At
modificere
det forståede, så det passer til det aktuelle behov
At
sammensætte
det modificerede med øvrige programkomponenter