Lecture overview -- Keyboard shortcut: 'u'  Previous page: Factory Method (1) -- Keyboard shortcut: 'p'  Next page: Composite (1) -- Keyboard shortcut: 'n'  Lecture notes - all slides and notes together  slide -- Keyboard shortcut: 't'  Help page about these notes  Alphabetic index  Course home  Page 17 : 31
Forelæsningsnoter i Objekt-orienteret Programmering
Designmønstre
Factory Method (2)

Vi ser her på konsekvenserne af at bruge mønstret Factory Method

  • Konsekvenser:

    • Undgår at fastlodde mange, specifikke instantieringer af produktklasser i vores program

      • Ved at ændre fabrikationsmetoden kan vi - på ét centralt sted - foranledige en anderledes instantiering

    • Tillader os at forudannoncere metoder i en abstrakt Creator klasse, som foretager instantieringer.

      • Selve objektskabelsen foretages i metoder, som defineres fuldt ud i subklasser af Creatoren

    • Gør det muligt at variere objekt-fabriktionen ved at have flere specialiseringer af Creator klassen (polymorfi, dynamisk binding)