Lecture overview -- Keyboard shortcut: 'u'  Previous page: Factory Method (2) -- Keyboard shortcut: 'p'  Next page: Composite (2) -- Keyboard shortcut: 'n'  Lecture notes - all slides and notes together  slide -- Keyboard shortcut: 't'  Help page about these notes  Alphabetic index  Course home  Page 18 : 31
Forelæsningsnoter i Objekt-orienteret Programmering
Designmønstre
Composite (1)

Composite er et designmønster som sammensætter objekter i hierarkier af helheder og dele

Manipulation af helheder afstedkommer tilsvarende manipulation af delene

Et velkendt eksempel på brugen af Composite design mønstret på grafiske objekter, hvoraf nogle (containere) kan indeholde andre grafiske objekter. Klassen Picture er en sådan container, som altså kan indholde andre Picture objekter, og ultimativt et antal Line, Rectangle og Text objekter. På figuren symboliserer diamanten som udgår fra Picture aggregering. Den sorte cirkel i enden af relationen (op imod den abstrakte klasse Graphics) symboliserer flere mulige grafik bestanddele.

Composite er kendt fra Container klasser i objekt-hierarkiet af brugergrænseflade komponenter i Java AWT og Swing

I Component klassehierarkiet svarer Container til klassen Picture ovenfor. Klassen Graphic svarer i AWT til Component. Metoden Draw i diagrammet modsvares af en række forskellige metoder i Component, såsom paint, repaint og print