Page 22 : 31
Forelæsningsnoter i Objekt-orienteret Programmering
Designmønstre
* Genbrug
Genbrug
Genbrug i forhold til objekt-orienteret programmering
* Introduktion gennem et eksempel
Iterator ideen
Iterator opfattet som et designmønster
* Generelt om designmønstre
Hvem er Christopher Alexander?
Hvad er et designmønster?
Egenskaber ved et godt designmønster
Designmønstre på forskellige niveauer
Katalogisering af design patterns
* Udvalgte designmønstre
Singleton (1)
Singleton (2)
Factory Method (1)
Factory Method (2)
Composite (1)
Composite (2)
Command (1)
Command (2)
Command (3)
Decorator (1)
Decorator (2)
Decorator (3)
Observer (1)
Observer (2)
Observer (3)
Object Adapter (1)
Klasse Adapter (2)
Adapter (3)
Command (3)
Vi slutter Command mønstret af med at sammenligne det med Java AWT's event listeners
Event listeners i AWT
Typisk meget mere grovkornede en Command objekter
Har ikke potentialet til at indeholde information, så en kommando kan omgøres
Swing's brugergrænseflade model er - på en løs måde - inspireret af Command designmønstret i forbindelse med udformningen af en undo/redo mekanisme
Om event listeners
Add an undo/redo function to your Java apps with Swing (JavaWorld artikel)
Klassen AbstractUndoableEdit i pakken java.swing.undo