Page 21 : 31
Forelæsningsnoter i Objekt-orienteret Programmering
Designmønstre
* Genbrug
Genbrug
Genbrug i forhold til objekt-orienteret programmering
* Introduktion gennem et eksempel
Iterator ideen
Iterator opfattet som et designmønster
* Generelt om designmønstre
Hvem er Christopher Alexander?
Hvad er et designmønster?
Egenskaber ved et godt designmønster
Designmønstre på forskellige niveauer
Katalogisering af design patterns
* Udvalgte designmønstre
Singleton (1)
Singleton (2)
Factory Method (1)
Factory Method (2)
Composite (1)
Composite (2)
Command (1)
Command (2)
Command (3)
Decorator (1)
Decorator (2)
Decorator (3)
Observer (1)
Observer (2)
Observer (3)
Object Adapter (1)
Klasse Adapter (2)
Adapter (3)
Command (2)
Konsekvenser:
Homogen grænseflade mellem Invokers (såsom Menuitems) og Commands.
Kommandoer i sekvens kan sammensættes til en Composite Command via design mønstret Composite
Der kan implementeres et transaktionsbegreb omkring sammensatte kommandoer
Udførte kommandoer kan kopieres og indsættes i en kommando historieliste
Kan anvendes til en multi-niveau undo og multi-niveau redo facilitet
Kopiering af kommandoer kan håndteres via et designmønster, der hedder Prototype