Lecture overview -- Keyboard shortcut: 'u'  Previous page: Composite (2) -- Keyboard shortcut: 'p'  Next page: Command (2) -- Keyboard shortcut: 'n'  Lecture notes - all slides and notes together  slide -- Keyboard shortcut: 't'  Help page about these notes  Alphabetic index  Course home  Page 20 : 31
Forelæsningsnoter i Objekt-orienteret Programmering
Designmønstre
Command (1)

Vi ser her på Command mønstret, som materialserer en handling i et objekt

Indkapsler og materialiserer en handling (kommando) til et objekt

Tillader repræsentation af 'undo' information i lister af kommandoobjekter

Fremmer en løsere kobling mellem f.eks. brugergrænseflade elementer (f.eks. menuer) og den bagvedliggende applikation

Et klassediagram for Command design mønstret. Læg mærke til grænsefladen af Command: execute, undo og redo. Execute virker her på et objekt, som er 'receiver' af kommandoens handlinger. Altså sker kommandoens påvirkning i dette mønster på receiver objektet.

Vi ser endvidere at en kommando er en del af en Invoker. Invoker kan f.eks. være et menuitem, som indeholder (eller refererer til) et kommandoobjekt, som udføres når menuen aktiveres