11.1 Klassen Kortbunke
I forlængelse af opgaven om Spillekort fra en tidligere lektion vil vi i denne opgave
programmere en klasse Kortbunke, som repræsenterer en bunke
af kort. En instans af denne klasse kan bruges til at repræsentere
et komplet spil kort ligesom den kan bruges til at repræsentere
de kort, en spiller har på hånden. Ideen med opgaven er at benytte en Java Collection klasse som grundlaget for implementationen. Overvej hvilken, og overvej om en Kortbunke skal udvide/specialisere en Collection klasse, være klient af en Collection klasse, eller blot implementere et Collection interface. Vi ønsker at at kunne repræsentere en bestemt ordning mellem kortene, således at vi f.eks. kan tale om det øverste kort og det nederste kort. Følgende operationer skal være mulige på instanser af Kortbunke (hverken flere eller færre):
Datarepræsentationen skal være privat i klassen. Det vil være hensigtsmæssigt at have følgende udvalg af konstruktorer:
Overvej hvorledes du ønsker at skelne mellem disse tre konstruktorer parametermæssigt. |
Solution
Vi vælger at basere klassen Kortbunke på List interfacet og ArrayList klassen.
Man kunne på en enkel måde blot anvende lister af kort, gennem List interfacet, men
denne opgave går ud på at lave en meget specifik klasse, som repræsenterer en bunke af spillekort.
Der bliver endvidere bedt om en helt bestemt grænseflade fra klassen. Derfor vælger vi at lave en
klasse Kortbunke, som er en klient af java.util.List (eller mere præcist, af java.util.ArrayList).
Klassen Kortbunke har en privat instansvariabel kaldet bunke af typen ArrayList. En del operationer
på kortbunken kalder blot en naturlig List operation på bunke (f.eks. tagØverte).
Man kan sige, at dette er en forholdsvis
omstændelig måde at lave klassen på, imodsætning til blot at bruge ArrayList, eller måske lave
en specialisering af ArrayList. Man kan dog pege på, at vi netop er i stand til at realisere en
bestemt grænsefalde i Kortbunke, og at vi kan indkapsle en del (ellers nødvendige) casts (typekonverteringer)
i Kortbunke's metoder (f.eks. i metoden tagØverste). Læg også mærke til operationen sorter, som sorterer en kortbunke i en bestemt rækkefølge. Sorteringen foregår ved brug af den statiske metode Collections.sort(List,Comparator). Den anden parameter er et objekt, som indkapsler en kort compare funktion. Der er tre konstruktorer i klassen Kortbunke. Konstruktoren der laver en tom bunke har, helt naturligt, ingen parametre. Konstruktoren der laver en bunke med bestemte kort tager en liste af kort af typen List som parameter. Konstruktoren som laver en bunke med et komplet kortspil har vi valgt at given en boolsk parameter. Gennem konstanten HELT_KORTSPIL falder også denne konstruktor helt fornuftig på plads (se selv herunder). Her følger så min udgave af klassen Kortbunke, udvidet med nogle ekstra nyttige operationer i forhold til opgavens ordlyd (lavet med henblik på smidig programmering af kortspillet Krig i en efterfølgende opgave):
Her er endvidere et link til det rene Java program med alle nødvendige klasser samlet på én fil . |
11.2 Krig - et simpelt kortspil
I forlængelse af opgaven om Spillekort og opgaven om Kortbunke vil vi i denne opgave
programmere en applikation, som anvender et spil kort til at gennemføre et kortspil, som mange børn kalder 'Krig' Spillet spilles af to spillere. I denne opgave spiller Computeren begge spillere. Der er altså tale om ultimativ effektivisering, idet vi nu kan spille Krig på under et sekund... Kortene deles ligeligt mellem to spillere. Hver spiller har en bunke kort foran sig. Spillet går ud på at erobre alle modspillerens kort. Spillet forløber således: Hver spiller tager det øverste kort. Den spiller, som har det største kort vinder begge kort. Vinderen lægger de vundne kort i bunden af sin bunke. Hvis to kort er af samme størrelse er der 'krig'. Hver spiller putter de to ens kort i en pulje, som forstørres med yderligere to kort fra hver spiller (øverst fra bunken). Dernæst sammenlignes de øverste kort fra de to resterende bunker igen, og den spiller der har det største vinder hele puljen. Er der igen lighed gentages krigen, med det resultat at puljen bliver større og større. Den spiller der først mister alle sine kort taber spillet. Skriv programmet således at der bliver udskrevet et spor af spillet, der fortæller om hver duel og hver krig. Det er en fordel at man løbende kan se hvor mange kort hver spiller har tilbage. |
Solution
Her følger min udgave af spillet 'Krig':
Her er endvidere et link til det rene Java program med alle klasser samlet på én fil . |
Generated: Monday March 31, 2008, 12:09:20
on the system cs-unix