Lecture overview -- Keyboard shortcut: 'u'  Previous page: Stream klassehierarkierne [Section] -- Keyboard shortcut: 'p'  Next page: Streams i Java -- Keyboard shortcut: 'n'  Lecture notes - all slides and notes together  slide -- Keyboard shortcut: 't'  Help page about these notes  Alphabetic index  Course home  Play sound for this page -- Keyboard shortcut: 'y'  Page 26 : 35
Forelæsningsnoter i Objekt-orienteret Programmering
Collections og streams
Stream begrebet

En stream er en mængde af information, der bringes til eller fra et program, og som processeres sekventielt

En stream er en sekventielt ordnet mængde af information. Informationen skrives af et program til et 'bestemt sted'. Eller informationen læses af et program fra et 'bestemt sted'. Det omtalte sted er ofte en fil, men det kan også være andet, såsom en netværksforbindelse eller et andet program

  • Eksempler på streams og stream processering:

    • Læsning af en fil

    • Skrivning til en fil

    • Pipeline forbindelser mellem programmer

    • Netværksforbindelse over Internettet

Selv om udgangspunktet i Stream begrebet er sekventiel processering giver det ofte mening at definere streams som tilbyder 'random access' tilgang til data