I forlængelse af opgaven om Spillekort fra en tidligere lektion vil vi i denne opgave
programmere en klasse Kortbunke, som repræsenterer en bunke
af kort. En instans af denne klasse kan bruges til at repræsentere
et komplet spil kort ligesom den kan bruges til at repræsentere
de kort, en spiller har på hånden. Ideen med opgaven er at benytte en Java Collection klasse som grundlaget for implementationen. Overvej hvilken, og overvej om en Kortbunke skal udvide/specialisere en Collection klasse, være klient af en Collection klasse, eller blot implementere et Collection interface. Vi ønsker at at kunne repræsentere en bestemt ordning mellem kortene, således at vi f.eks. kan tale om det øverste kort og det nederste kort. Følgende operationer skal være mulige på instanser af Kortbunke (hverken flere eller færre):
Datarepræsentationen skal være privat i klassen. Det vil være hensigtsmæssigt at have følgende udvalg af konstruktorer:
Overvej hvorledes du ønsker at skelne mellem disse tre konstruktorer parametermæssigt. |