Lecture overview -- Keyboard shortcut: 'u'  Previous page: Fleksible arrays i Java: Vectorer -- Keyboard shortcut: 'p'  Next page: Associative arrays [Section] -- Keyboard shortcut: 'n'  Lecture notes - all slides and notes together  slide -- Keyboard shortcut: 't'  Help page about these notes  Alphabetic index  Course home  Page 9 : 28
Arrays og Lister
Eksempler på brug af Vector i Java

Vi ser her på eksempler, hvor Java Vectorer er brugt i stedet for arrays

/user/normark/courses/prog1/prog1-01/sources/java/noteEksempler/VectorDemo1.javaEt program som demonstrerer brugen af klassen Vector i et Java program.

Et program som demonstrerer brugen af klassen Vector i et Java program. En mængde af strenge opbevares i leksikografisk orden i vektoren store. Når vektoren er fyldt op forstørres den automatisk. Den starter med plads til 5 elementer, og den forstørres med 5 elementer ad gangen, jf. konstruktoren. I proceduren insert søger vi frem i vektoren. Når vi når indsættelsepunktet indsættes den nye streng med 'insertElementAt'. Dette kald skubber strengene efter indsættelsepunktet ét trin frem.

Go to exerciseOpgave i forlængelse af Vector eksemplet
Java 1.2 tilbyder en række meget fleksible Collection klasser som helt heller delvist kan afløse brugen af Vector klassen

Vi ser på Collections i en senere lektion