Lecture overview -- Keyboard shortcut: 'u'  Previous page: Eksempler på arrays i Java -- Keyboard shortcut: 'p'  Next page: Flerdimensionelle arrays i Java -- Keyboard shortcut: 'n'  Lecture notes - all slides and notes together  slide -- Keyboard shortcut: 't'  Help page about these notes  Alphabetic index  Course home  Page 6 : 28
Arrays og Lister
Direkte notation for array objekter i Java

Når vi arbejder med arrays, hvor elementtypen er primitive typer, er det ofte en fordel at benytte sig af muligheden for at initialisere et array på en mere direkte facon end ved en række assignments.

Der findes en direkte notation for array objekter i Java

Denne notation kan kun anvendes i forbindelse med initialisering af et array

Anvendelsesbegrænsningen indebærer, at den direkte array notation ikke kan anvendes generelt som et udtryk, der beregnes til et array objekt. Notationen kan kun forekomme i en erklæringssammenhæng, hvor en array variabel erklæres og efterfølgende initialiseres.

ElementType[] arrayNavn = {el1, el2, el3, ... eln}

Array erklæring hvor initialiseringen foregår med en direkte noteret array objekt

/user/normark/courses/prog1/prog1-01/sources/java/noteEksempler/FakultetsDemo3.javaEn variation af fakultetsprogrammet som benytter direkte notation for arrays.

En variation af fakultetsprogrammet som benytter direkte notation for arrays.