Objekt-orienteret Programmering
Lektion 15


EmneDesign patterns

Genbrug og objekt-orienteret programmering er knyttet tæt til hinanden. Det har imidlertid vist sig, at genbrug på enkelt-klasse niveau ikke har givet så stort udbyttet, som man har drømt om. Genbrug af mønstre mellem klasser, såkaldte design mønstre eller mini-arkitekturer, er en meget lovende udvikling. I denne lektion vil vi introducerer de basale ideer omkring design patterns, og vi vil se på et par udvalgte eksempler.

Vi har undervejs i kurset på en løs måde stiftet bekendtskab med forskellige design mønstre. Vi vil i denne lektion på en mere systematisk måde introducere dette spændende emne.

DatoTorsdag 6.12.2001

ForelæsningKlokken 10.15 - 12.00 i lokale B3-104

LitteraturBarnes appendix E.

Udvalgte design patterns fra Design Patterns - Elements of Resuable Object-oriented software af Gamma, Helm, Johnson og Vlissides fra Addison Wesley: Observer, Composite, Singleton og Command

Læsevejledning: Bogen, hvorfra den anbefalede læsning stammer, er den mest udbredte bog om design patterns. Bogen indeholder 23 mønstre, som er beskrevet ud fra en standard skabelon. I forelæsningen vil jeg dels diskutere de generelle ideer om desing patterns, dels vil jeg præsentere udvalgte patterns. Ved at læse igennem de fire patterns foreslået ovenfor får man et godt og konkret indblik i, hvad et pattern er for en størrelse. Jeg vil også komme omkring, hvordan nogle af mønstrene kan implementeres i Java, ligesom jeg vil pege på nogle konkrete anvendelser af patterns i Java APIerne.

ØvelserDer er ikke knyttet nogen øvelser til denne kursusgang

ReferencerForelæsningsnoter


Kurt Nørmark

Genereret: Mandag 17. December 2001, 10:36:39
Genereret for: cs-unix

OOP hjemmeside     |     D3 hjemmeside     |     OMSWING hjemmeside
Dat1/Inf1 hjemmeside
Forelæsningsnoter     |     JDK API     |     JDK Tools     |     Java Tutorial
Java på Sun     |     Kurt Nørmark