Introduktion
Dette dokument beskriver mine erfaringer og tanker om brug af videolektioner i undervisningen på Aalborg Universitet (AAU). Min erfaring stammer fra undervisning i programmering i Institut for Datalogi på AAU.
Videolektioner er centrale brikker i en fremtidig digitalisering af undervisningen. Jeg vil give argumenter for at omlægge traditionelle forelæsninger til video-baseret undervisning. Jeg vil også videregive nogle konkrete råd om hvad man bør tænke på, når man laver et video-baseret undervisningsmateriale. Til sidst vil jeg kort beskrive et konkret værktøj, som har understøttet min egen organisering af et videomateriale.
Forelæsninger
Forelæsningen er en institution ved universiteterne, og har været det i mange år. Rigtig universitetsundervisning er baseret på forelæsninger, hvor en professor fremlægger et fagligt stof i et stort auditorium. Ofte er der knyttet andre former for undervisning til forelæsningen, men kernen i det hele er forelæsningerne. Lad mig kort opsummere styrker og svagheder af forelæsningerne, som jeg ser dem:
Ulemper ved forelæsninger er lette at få øje på:
Det sociale aspekt af forelæsningerne bør ikke undervuderes. En foreslæsning er en faglig begivenhed hvor mange mødes. Erfaringerne fra COVID-19 pandemien peger på vigtigheden af regelmæssige faglige begivenheder, der kræver fysisk fremmøde.
Videolektioner som et alternativ til forelæsninger
Med dagens teknologi er det muligt at formidle et fagligt stof på video i stedet for at gøre det via forelæsninger i et auditorium. Brug af videolektioner fremmer ideen om flipped classroom. Flippet består i at bytte om på rollen af aktiv og passiv læring. Den passive læring, hvor man overværer den faglige præsentation af stoffet, opfattes som forberedelse, og det kan ske "derhjemme". Den aktive læring, såsom opgaveregning hvor man arbejder med stoffet, foregår på universitetet med støtte fra underviserne.
Lad os igen diskutere fordele og ulemper. Først fordelene ved videolektioner, som jeg ser dem:
Men der er naturligvis også nogle uhensigtsmæssigheder ved videolektioner:
Hvis man vælger at lægge et kursus om fra forelæsning til videolektioner - i et flip som forskyder vægten i retning af aktiv læring - vil man opdage at nærmest alt forandres. Der vil være mange spørgsmål, som kræver et svar:
Jeg vil ikke forsøge at give svar på alle spørgsmål. Mest fordi jeg ikke nødvendigvis har gode svar på dem alle. Men jeg vil give mine bud på organiseringen af den aktive læring, og på hvordan man kan angribe nogle af de praktiske forhold omkring produktion af videolektionerne.
Aktiv læring
En typisk, traditionel kursusgang i Institut for Datalogi består af to timers forelæsning og to timers øvelser. Øvelserne er naturligvis aktiv læring. Med en omlægning af forelæsninger til videolektioner kan der måske afsættes mere tid til aktiv læring.
En kursusgang med aktiv læring forudsætter at de studerende har forberedt sig ved at se - og forholde sig til - videolektionerne. De har også, i et eller andet omfang, læst kursuslitteraturen.
Det er ganske udfordrende at være innovativ omkring den aktive læring. Her er dog nogle få bud på hvad aktiv læring kan omfatte:
Organisering af undervisningen
Hvis rækken af traditionelle forelæsninger falder bort, eller reduceres kraftigt, er der behov for at gentænke organiseringen af undervisningen. Det er ikke længere muligt blot at gennemføre to timers opgaveregning i tilknytning til en forelæsning.
Produktion af videolektioner
Jeg vil nu diskutere forskellige mulige scenarier for brug og optagelse af videolektioner.
På det detaljerede niveau af videoproduktionen bliver man konfronteret med en række valg, som der skal tages stilling til. Lad mig bringe nogle af disse op, ud fra den erfaring jeg har fra næsten ti års arbejde med at lave faglige videolektioner. Om muligt, søg hjælp og støtte blandt kolleger som allerede er godt i gang. På denne måde undgår du at lave de samme fejl, som andre allerede har begået.
VIMA
VIMA er et websystem der præsenterer, organiserer og kategoriserer videoer, og som tillader de studerende at give feedback til en specifik del af en video. Jeg har selv udviklet dette værktøj over de sidste par år. Siden jeg startede arbejdet på VIMA er der kommet mange løsninger på banen, som har overhalet mulighederne i VIMA. I den store helhed, der er diskuteret i dette dokument, spiller et værktøj som VIMA kun en ydmyg rolle. Men da jeg har valgt at tilbyde mine videolektioner gennem et specifikt værktøj, vil jeg afslutningsvis og ganske kort beskrive og diskutere dette værktøj.
VIMA bidrager på følgende områder:
VIMA er tilgængelig via AAU single sign on, og det skelner mellem studerende og undervisere (ud fra karakteristika af AAU brugernavne). VIMA har en web-baseret administrationsgrænseflade, der gør det muligt for undervisere at organisere deres YouTube videoer fra en web browser.
Der er naturligvis alternative måder at organisere og formidle undervisningsvideoer:
VIMA er et eksperimentelt system, som jeg anvender på de kurser hvor jeg underviser. VIMA kan måske også anvendes i andre kurser, hvor underviserne er indforstået med at bruge eksperimentelle værktøjer, som er i aktiv udvikling.
Prøv VIMA - kun muligt hvis du er på AAU.
Læs om digitale undervisningsværktøjer, som jeg har udviklet.