Introduktion
Siden 2011 har jeg udviklet et antal web-baserede undervisningsværktøjer. Flere af disse kan ses som bidrag til en digitalisering af undervisningen. I den forbindelse henvises til mit notat om Digitalisering af undervisning (som primært diskuterer erstatning af forelæsninger med videolektioner).
De fleste af de værktøjer, jeg har udviklet, har været anvendt på det første studieår af datalogi- og softwareuddannelserne. Alle værktøjer er programmet i Scheme, og baseret på LAML software som jeg selv har udviklet. Alle værktøjer opbevarer data i filer (og altså ikke i en database). Det har været muligt, for hvert af disse systemer, at etablere den første udgave på nogle få dage. Der har dog været behov for løbende tilpasninger og opdateringer, som har beslaglagt en del tid forud for hver anvendelse af systemerne.
I dette dokument vil jeg dokumentere de systemer, jeg har lavet. Jeg vil forklare hvorfor de konstrueret, i hvilken kontekst systemerne bliver anvendt, og hvilke erfaringer systemerne har givet anledning til. Jeg vil også vurdere styrker og svaghederne i systemerne. Dokumentationen er suppleret af en videogennemgang af hvert system. Videoerne starter med en forklaring af grænsefladen, som den ses af de studerende. Den sidste del af videoerne forklarer typisk undervisernes syn på systemerne.
Følgende systemer vil blive dokumenteret:
Under hvert system diskuteres mulige, fremtidige udviklinger.
Alle ovennævnte systemer kører på serveren laml.cs.aau.dk.