Web-baserede undervisningsværktøjer
Homework
Aflevering af Opgaver
Kurt Nørmark, Institut for Datalogi, Aalborg Universitet

Introduktion

Formålet med dette system er at understøtte arbejdet med afleveringsopgaver i programmeringskurser. Systemet giver de studerende mulighed for uploade en tekstfil (f.eks. et C program) med nogle få supplerende informationer. Systemet tilbyder de studerende en portfolio af afleverede programmer, der suppleres af de modtagne bedømmelser. Endvidere giver systemet mulighed for at underviserne (f.eks. hjælpelærere) kan bedømme programmerne på fleksibel vis. Som et alternativ kan Moodle sættes op til aflevering af skriftlige arbejder, men håndteringen af afleveringer er (for) tidkrævende og omstændelig for underviserne (så tidkrævende at det næppe vil være realistisk at tilbyde individuel feedback til ugentlige afleveringer).

Her er en video der fremstiller Homework systemet (overvej at se videoen i full screen mode):

Baggrund

Dette system har været brugt i 8 år, startende i 2011. I takt med kurserne blev skåret ned i antallet af lektioner, og normen for kurserne blev sat op fra 3 ECTS til 5 ECTS, var der behov for at indføre alternative læringsaktiviteter på kurserne. Afleveringsopgaver er et kendt begreb fra gymnasieundervisningen, så derfor var det naturligt at introducere afleveringsopgaver i programmeringskurserne. I kurset "Imperativ Programmering" på Datalogi 1, Software 1 og Interaktionsdesign 3 blev der således indført aflevering af et mindre program i stort set alle lektioner. Afleveringerne var et tilbud på individuel basis, men ikke et krav. Dog er den sidste afleveringsopgave en obligatorisk eksamensopgave. Den mundtlige eksamen er baseret på det program, der afleveres som besvarelse af eksamensopgaven.

De studerende har fået (kort) skriftlig feedback på det afleverede program fra underviserne på kurset. I 2017 og 2018 er dette suppleret med en karakter, basalt set på en tre-trins karakterskala. I de senere år er hjælpelærernes ressourcer disponeret således, at hjælpelærerne har til opgave at give feedback på et antal afleveringsopgaver.

Funktionalitet

Homework-systemet har følgende funktionaliteter:

  • En simpel afleveringsside for studerende, med mulighed for upload af et program.
  • En portfolie for studerende benævnt "Mine afleverede programmer", hvor programmer, kommentarer og karakterer er angivet.
  • E-mail notifikation, hvor de studerende modtager feedback på afleveringsopgaver når det inddateres i systemet.
  • En oversigt for undervisere, i en stor tabel (disponeret efter studerende i én dimension og afleveringer i en anden dimension).
  • En feedbackside for undervisere, til afgivelse af feedback, karaktergivning, og identifikation af særligt interessante programmer.
  • En facilitet til udvælgelse og kommentering af udvalgte programmer, som offentliggøres pr. links fra portfolier, og som inddrages aktivt i undervisningen.
  • En fordeling af feedbackarbejdet for underviserne, så hver underviser automatisk får tildelt et antal afleverede programmer til feedback.
  • Muligheder for hurtig download af alle afleverede programmer, og en særlig download-mulighed af eksamensopgaven.

Status

Homework systemet er pt. kun beregnet på at understøtte ét kursus (Imperativ Programmering i Institut for Datalogi). Homework systemet blev omstillet til brug af AAU single sign-on i august 2018. Tidligere var der behov for at udsende specielle passwords til alle studerende. På trods af dette er der behov for at registrere navn og AAU e-mail adresse af alle aktive brugere (så systemet ved hvem der har mulighed for at aflevere programmer, og som er berettigede til feedback). Opsætningen af systemet forud for et semester består pt. af en del manuelle tiltag, som udføres programmatisk på web-serveren (oprettelse af nye directories til data, inddatering af studerende i en liste, inddatering af en liste af hjælpelærere). Det er min vurdering at systemet fungerer stabilt og problemfrit.

Erfaringer

Afleveringsopgaverne i kurset Imperativ Programmering har været et omdrejningspunkt for kurset i 8 år. Afleveringsopgaverne har stor bevidsthed blandt de studerende, og mange studerende gør en stor indsats for at få skrevet det program, som efterspørges i opgaven. Dette tilskrives ikke mindst beslutningen om at bruge underviserressourcer på at give feedback til alle studerende, som afleverer et program. Feedback består af nogle kvalitative kommentarer, og en trepunkts karakter (problematisk, OK, fortrinlig) suppleret med to undtagelseskarakterer (uacceptabel hhv. bemærkelsesværdig).

Den vigtigste faktor i systemet har været undervisernes mulighed for at give feedback - fleksibelt og hurtigt. Den store tabel giver et godt og nødvendigt overblik over afleveringsstatus på kurset. Underviserne kan oparbejde et antal "standard feedback items", som kan klikkes ind i de individuelle tilbagemeldinger til de studerende. Dette kan spare tid for de undervisere, der giver feedback. Underviserne kan opnå et flow i vurderingsarbejdet, som direkte bringer underviseren frem til den næste studerende han/hun er blevet tildelt. Endvidere er det vigtigt at kursusholderen hurtigt og effektivt kan downloade besvarelser af eksamensopgaven, direkte ind i directories navngivet ud fra de studerendes AAU-id. Uden denne fleksibilitet i undervisernes grænseflade til det afleverede materiale skønnes det, at det ikke vil være realistisk at give individuel feedback til afleveringer fra de studerende.

Fremtid

Hvis systemet skal bruges i de kommende år bør det omstilles til fuld administration via en web-grænseflade. Endvidere bør systemet generaliseres således at det kan håndtere mere end ét kursus på samme tid. Denne omstilling skønnes at ville kræve en uges programmering, svarende til den tid det har taget at omstille VIMA og QA til fuld web-administration. Det bør også overvejes om systemet kan understøtte upload af mere en én fil, evt. via sammenpakning i en zip-fil.